Ingen känner din flygfarkost bättre än du själv!
Detta är grundförutsättningen för att din materiel inte ska bli en säkerhetsrisk. Alla avvikelser från normala vibrationer, lukter, motorns temperatur etc ger dig en tidig symptomvarning kring kommande felfunktion av din ryggsäcksmotor. Om din motorvinge exempelvis börjar uppföra sig litet märkligt med att inte hålla kursen som vanligt, att svängprestandan har försämrats eller att oscillering uppstår vid urklättring efter start är du som ägare den första att uppfatta att något är fel som behöver undersökas.
Som ägare av din flygmateriel är du känslig kring avvikelser och är den första att åtgärda begynnande problem. En paramotor-rigg fungerar normalt väl under sin tekniska livslängd förutsatt att du som pilot följer tillverkarnas serviceintervaller, byter slitage komponenter etc. Problem kan dock uppstå med din personliga materiel mellan dessa intervaller- och då är du den första att upptäcka symptom. Det räcker med en ouppmärksammad skadad lina vid en trång start eller en svårupptäckt spricka från stenskott i propellern för att dessa små problem snabbt ska bli större om de förblir ej åtgärdade.
Att hyra flygmateriel (om det fanns tillgängligt) per timme tenderar att snabbt möta och passera kostnaden för att äga sin egen materiel.
Din ”rigg” står alltid redo när du har tid & lust att flyga, istället för av vänta på hyrmateriel som kan vara uppbokad av andra.
En paramotor basrigg (fotstartad) består av dessa komponenter:
– Ryggsäcksmotor
– Motorvinge
– Nödfallskärm
– Flyginstrument (dubbla höjdmätare & variometer)
Piloten ska bära hjälm, vindtäta varma kläder efter klimat & säsong, handskar, stabila kängor och skyddsglasögon.
Ganska snart är du som ny pilot i behov att kommunicera med dina flygkompisar och trafikledare samt använda pålitliga instrument för att flyga mot mål i okänd terräng. Du kommer alltså behöva:
– Flygradio
– GPS med installerade flygkartor
Utöver ovanstående materiel så finns det en uppsjö av tillbehör som gör dina flygningar ytterligare förenklade. Vi rekommenderar dock inte att du blir självupptagen som ny pilot med att leta och investera i prylar innan du har samlat ihop en mängd med flygtimmar. Först då börjar du att skapa dig en praktisk erfarenhet och önskan kring vilka ytterligare materiella behov som finns kring just hur du vill utvecklas som pilot.
Om du vill starta, landa och flyga med hjul finns det också två alternativ detta:
– Rullgondol som du enkelt monterar ihop med din befintliga ryggsäcksmotor
– Specialiserad paramotorgondol (motor, propeller, bränsletank etc integrerad i konstruktionen) som endast kan användas med hjul (ej fotstart).
Har du för avsikt att omväxlande flyga fotstartat och rullstartat med samma motorvinge måste du försäkra dig via tillverkaren om att vingen kan bära den extra vikten av vald rullgondol. Detta avser både hållfastetsmässig och aerodynamisk kontroll via vingtillverkarens specifikationer. Mycket viktigt är också att viktområdet för vingen innefattar dig som lättast (fotstartat) och tyngst (gondol) under flygning. En rullgondol kan ha flera hjul integrerade i konstruktionen. De vanligaste alternativen är tre hjul (trike) eller fyra hjul (quad).