Svenska Paramotorförbundet skapades för att det saknades en egen organisation för den ultralätta flygsporten Paramotor.
Vi bestod ursprungligen av en handfull pionjärer som lagligt ville få tillgång till svenskt luftrum.
Dåvarande Luftfartsverket (numera Transportstyrelsen- Luftfartsavdelningen) kunde endast acceptera vår flygsport organiserad i en av deras redan delegerade och befintliga flygsport-organisationer, alternativt att skapa en egen unik flygorganisation för vår flygsport.
Vi valde efter en ordentlig analys, tillsammans med våra högt ställda krav på säkerhet och kvalité, det senare alternativet.
Efter flera år av mödosamt arbete och otaliga remissomgångar kom vi äntligen i mål.
År 2005 fick vi vår officiella ackreditering som delegerad flygsportorganisation. Vi var nu ansvariga för vår flygverksamhet, direkt organiserade under svenska luftfartsmyndigheten.
SPMF är fortfarande efter alla dessa år Sveriges yngsta flygsport-organisation. De kräver en fantastisk arbetsinsats på många plan och mängder av arbetstid, för att uppnå de kvalitetskrav som ställs från en nationell luftfartsmyndighet, för att slutligen få ackreditering att få ansvara för, organisera och utöva en ny typ av flygverksamhet i svenskt luftrum.
Paramotor som flygsport ska inte blandas ihop med s.k. skärmflyg. Flygning med flygskärm är en fantastiskt härlig segelflygsport som bygger på att utan motorkraft fotstarta från berg och andra höjder för att sedan rida på stigande luft så länge naturen och skickligheten hos piloten tillåter. Paramotor är som motsats en motoriserad fotstartad & rullstartad flygsport som är befriad från behovet av höjdstarter och stigande luft. Paramotorpiloten kan avverka imponerande sträckor och höjder med en begränsad mängd bränsle ombord. Materielen vi använder, främst de vingar vi flyger (RAM-Air Wings), skiljer sig avsevärt från flygskärmar. Paramotor-vingar är konstruerade för att hantera de starka dynamiska motorkrafterna, vara mycket egenstabila i turbulent luft utan pilotens aktiva insatser, klara högre marsch & topphastigheter. Paramotor-vingar skall också ha mycket stor hållfasthet avseende statisk belastning och dynamiska G-krafter, vilket också medför en längre teknisk livslängd.
Tillsammans med kravet på god flygmateriel följer det viktigaste av vår verksamhet: en högkvalitativ, erfarenhetsbevisad och säker pilotutbildning för våra medlemmar. Våra erfarenheter och krav på SPMF:s pilotutbildning bygger på våra rötter inom motoriserat ultralätt- / microlight-flyg, men även kompetens från andra motoriserade flygsporter. Gemensamt för dessa flygsporter är bl.a. ett grundläggande obligatoriskt krav på utbildning med dubbelkommando och lärare ombord innan soloflyg kan utföras av eleven med lärarkontakt via radio.